Arvatavasti on k\u00f5ik kuulnud lugusid Tartu vaimust – k\u00fcllaltki abstraktsest olevusest, kelle olemasolu siiski usutakse. Kui vaimudest r\u00e4\u00e4kida, siis on veel ju Valge daam Haapsalus, Paadimees Viljandis ja muidugi ei tasu unustada \u00dclemiste vanakest – k\u00fcllaltki k\u00e4ttemaksulist olevust siin samas l\u00e4histel.<\/p>\n
Ja enamike nende vaimude \u00fchisnimetajaks on vanad legendid ja uskumused – v\u00e4lja arvatud Tartu vaim, kellele k\u00fcll Postimehe karikatuuriveerg on omistanud antropomorfse v\u00e4limuse, kuid tegelikult on selle fraasi taga hoopis pigem filosoofiline eluk\u00e4sitlus, millesse on kindlasti panustanud palju Tartu \u00dclikool ja erinevad tudengiorganisatsioonid.<\/p>\n
Aga tulles n\u00fc\u00fcd t\u00e4nasesse p\u00e4eva, siis mis tegelikult muudab m\u00f5ne koha erilisemaks kui m\u00f5ne teise? Usun, et keegi ei vaidle vastu, kui v\u00e4idan, et Kalamajas v\u00f5i Uues-Maailmas on rohkem seda kohalikku vaimu kui paljudes teistes piirkondades.<\/p>\n
Mis on see, mis nende piirkondades tekitab rohkem sellist kogukondlikku initsiatiivi rohujuure tasemel?<\/p><\/blockquote>\n
Puidust hooned? Kesklinna l\u00e4hedus? Traditsioonid ja ajalugu?\u00a0Tahaks loota, et mitte need\u00a0faktorid, sest olgem ausad – neid asju j\u00e4rgi teha oleks v\u00e4ga keeruline.<\/p>\n
Olen 15 aasta jooksul, mil olen olnud vahelduvalt seotud erinevate vaba\u00fchenduste tegevustega, saanud aru, et tegelikult on v\u00e4ga palju kinni inimestes. Siinkohal meenub \u00fcks lugu, mida hiljuti kuulsin.<\/p>\n
Osad inimesed on nagu munad – alguses \u00f5rnad ja haprad, ent keeva veega vastamisi sattudes muutuvad nad tugevaks ja k\u00f5vaks. On inimesi, kes on nagu sibulad – k\u00f5vad ja veidi kibedad, kuid keevasse vette pannes muutuvad nad pehmeks ja maitsetuks… Ning on ka inimesi nagu kohvi – keevasse vette sattudes muudavad nad vett.<\/p><\/blockquote>\n
Ja julgekski v\u00e4ita, et tegelikult mingi koha muutumine saab alguse just neist inimestest, kes ei lase end muuta keskkonnal\u00a0vaid muudavad ise \u00fcmbritsevat. Sest olgem ausad, kelle jaoks on Kalamja v\u00f5i Uus-Maailm eelistatud valik? Noorte inimeste jaoks, kes soovivad olla linnale l\u00e4hedale ja kes \u00fcldjuhul on proaktiivsed ja ettev\u00f5tlikud. Ehk siis neil on soov muuta asju ning neil on ka alles usk, et muutused on v\u00f5imalikud. Ja k\u00f5ige ohtlikum ongi\u00a0status quo<\/em> jaoks inimene, kes ei tea, et asju ei saa muuta \ud83d\ude00<\/p>\n
Aga kas siis N\u00f5mmel v\u00f5i Laagril ei olegi lootust, sest need piirkonnad kipuvad saama eelistatud elukohaks inimestele, kes on juba pere loonud ja kes on v\u00f5ibolla minetamas veidi seda sinisilmset nooruslikku naivismi, et k\u00f5ik on v\u00f5imalik?<\/p>\n
\u00d5nneks tundub, et asi pole nii lootusetu. Siinkohas tasuks meenutada turundusest tuntud teooriat, kuidas kliendid v\u00f5tavad omaks uue toote. Alguses on nn “pioneerid” e innovaatorid, siis j\u00e4rgnevad varajased omaksv\u00f5tjad (early adoptors<\/em>) jne. Sama joonis on tegelikult kohandatav ka iga uue idee v\u00f5i projekti jaoks.<\/p>\n
<\/a><\/p>\n
Ehk siis kui siit edasi minna, siis on tegelikult oluline algselt idee ja m\u00f5te “maha m\u00fc\u00fca” ainult \u00fcksikutele k\u00f5ige aktiivsematele. Ainuke h\u00e4da on see, et erinevalt uusima if\u00f6\u00f6ni mudelist v\u00f5i robotniidukist ei ole m\u00fc\u00fcgitehing nii lihtne. Seda v\u00f5iks pigem vaadelda B2B m\u00fc\u00fcgina, kus ei piisa \u00fchekordsest stiilsest reklaamist, vaid on oluline luua alguses usalduslikud suhted ning tuleb arvestada, et closinguni<\/em> j\u00f5udmine n\u00f5uab aega ja kannatust.<\/p>\n
Samas eks tulu on ka suurem – kui \u00fcks aktiivne inimene on kogukonda kaasatud, siis suure t\u00f5en\u00e4osusega t\u00e4hendab see palju igasuguseid toredaid ja vahvaid ettev\u00f5misi l\u00e4bi aastate. Ja just nii tekivadki uued traditsioonid ja pisemad kogukonnad, mis on vajalikud, et kohale vaim sisse koliks.<\/p>\n
Teine turunduses levinud teooria, mis tundub v\u00e4ga h\u00e4sti haakuvat selliste kogukonna\u00fcrituste kultuuri loomisega on 4C(K)-mudel, kus k\u00e4sitletakse 4 olulist faktorit:<\/p>\n
\n
- Tarbija\/klient<\/strong> (consumer<\/em>): ehk siis inimene, kellele projekt on suunatud. Siinkohas on ka igasuguste kogukondlike \u00fcrituste puhul sama reegel, mis tavaliste \u00e4ritoodete puhul – liiga \u00f5ldine ei ole alati parim. Ehk siis kuigi v\u00f5ib ju tekkida ahvatlus teha pidevalt nn suuri \u00fcritusi, et oma kodukohas elu k\u00e4ima t\u00f5mmata, siis loodetud efekt v\u00f5ib v\u00e4ikeseks j\u00e4\u00e4da. Samuti tuleks eristada oma klienti ja l\u00f5pptarbijat. N\u00e4iteks kui kohalik omavalitsus p\u00fc\u00fcab elavdada rohujuure tasandi tegevust n\u00e4iteks koordineerides kohvikute p\u00e4eva, siis kas nende eesm\u00e4rk on eelk\u00f5ige pakkuda aktiivsematele inimestele va\u00e4ljundit, millegi tegemiseks (kohvik, k\u00e4sit\u00f6\u00f6tuba etc) v\u00f5i on oluline v\u00f5imalikult palju elanikke lihtsalt tunnikeseks t\u00e4navale jalutama tuua?<\/li>\n
- Kulu<\/strong> (cost<\/em>): Iga asjaga kaasnevad kulud ja see on kindlasti \u00fcheks suureks takistuseks tegelikult asjade organiseerimisel. Siinkohas aga tuleks m\u00f5elda, kas iga vahva kogukondlik \u00fcritus peab olema tasuta? Hea \u00fcrituse puhul on t\u00e4itsa m\u00f5istlik teha mingi osalustasu – tihti arvatakse, et kui MT\u00dc korraldab, siis peab olema tasuta, aga see ei ole ju nii. MT\u00dc ei maksa dividende ja selle eesm\u00e4rk pole rahaline kasum, kuid nagu iga organisatsioon vajab see ka tegutsemiseks finantsilist kapitali.<\/li>\n
- Kommunikatsioon<\/strong> (communication<\/em>): See on n\u00fc\u00fcd kindlasti koht, kus KOV peaks appi tulema kui mingi selts v\u00f5i \u00fching p\u00fc\u00fcab m\u00f5nd tegevust k\u00e4ima l\u00fckata. Sest kommunikatsioon on asi, mis muutub aina keerulisemaks kuna info hulk on meeletu. Ja kindlasti kui alustada mingi aktiivse kogukondliku tegevusega, siis esimesest p\u00e4evast peale tasuks m\u00f5elda ka oma infokanalite \u00fcles seadmisele – uudiskirja listid, FB lehed jne. Nii saab kindel olla, et iga j\u00e4rgmine kord on kogu turundust\u00f6\u00f6 juba lihsam. Ja olen kurbusega t\u00f5denud, et kommunikatsiooni osa on tihti see n\u00f5rgim l\u00fcli – tehakse nii palju \u00fcritusi, mille kohta lihtsalt ei suudeta infot huvilisteni viia \ud83d\ude41<\/li>\n
- K\u00e4ep\u00e4rasus<\/strong> (convenience<\/em>): ehk siis kui korraldad midagi, siis p\u00fc\u00fca teha nii, et osalemine oleks k\u00e4ep\u00e4rane. Nii asukoht kui aeg. Siinkohal oleks m\u00f5istlik hoid silma peal ka oma kodupiirkonna muudel \u00fcritustel, et v\u00e4lstada olukorda, kus \u00fcritused lihtsalt kuhjuvad. V\u00f5ibolla kunagi, kui idee on k\u00e4ima l\u00e4inud ja tekkinud on juba lojaalsete f\u00e4nnide hulk siis v\u00f5id v\u00f5tta vabamalt ja eeldada, et teised sinu j\u00e4rgi ajastavad, aga senikaua p\u00fc\u00fca teha tulek enda \u00fcritusele mugavamaks.<\/li>\n<\/ul>\n
V\u00f5ibolla selle loo l\u00f5puks tuleks k\u00fcsida, et miks \u00fcldse vaeva n\u00e4ha kui selle kogukonnavaimu kasvatamine nii aja- ja energiakulukas on? Siinkohas on tegelikult h\u00e4id p\u00f5hjuseid palju:<\/p>\n
\n
- V\u00e4hem kuritegevust ja \u00fcldist vandaalitsemist<\/strong> kuna pahalastele meeldib anon\u00fc\u00fcmsus – mida kokkuhoidvamad on mingi piirkonna inimesed, seda suurem on t\u00f5en\u00e4osus, et sekutakse ka olukorras, kus otseselt oma vara ohus pole;<\/li>\n
- Parem tugiv\u00f5rgustik<\/strong> – k\u00f5igil ei ole vanavanemaid k\u00f5rvalt\u00e4navas ja meil k\u00f5igil on vahepeal abi vaja millegagi. Tundes paremini oma naabruskonda leiad ka inimesi, kellelt abi paluda ja kellega \u00fchiselt toimetades hoida kokku aega ja raha;<\/li>\n
- V\u00f5imalus muuta oma \u00fcmbrust<\/strong> – v\u00f5ibolla on puudu m\u00f5ni m\u00e4nguv\u00e4ljak v\u00f5i pargipink. V\u00f5i rallivad autod liiga kiirelt sinu kodut\u00e4navas? Kui minna \u00fcksi oma muret kurtma, siis \u00fcldjuhul j\u00e4\u00e4b h\u00fc\u00fcdja h\u00e4\u00e4leks k\u00f5rbeks, kuid kui n\u00e4iteks piirkonna inimesed pead kokku panevad ja siis minnakse soovitud lahendust k\u00fcsima on juba palju suurem t\u00f5en\u00e4osus, et miski ka juhtuma hakkab.<\/li>\n<\/ul>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Arvatavasti on k\u00f5ik kuulnud lugusid Tartu vaimust – k\u00fcllaltki abstraktsest olevusest, kelle olemasolu siiski usutakse. Kui vaimudest r\u00e4\u00e4kida, siis on veel ju Valge daam Haapsalus, Paadimees Viljandis ja muidugi ei tasu unustada \u00dclemiste vanakest – k\u00fcllaltki k\u00e4ttemaksulist olevust siin samas l\u00e4histel. Ja enamike nende vaimude \u00fchisnimetajaks on vanad legendid ja uskumused – v\u00e4lja arvatud Tartu … [Loe edasi…]<\/a><\/span><\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":558,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4,6],"tags":[24,67,68,53,57,59,69],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/557"}],"collection":[{"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=557"}],"version-history":[{"count":4,"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/557\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":562,"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/557\/revisions\/562"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/media\/558"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=557"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=557"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/diana.sauevallakas.ee\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=557"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}